Flipperin SM-kisat säännöt

Järjestäjä
Kisan järjestää Suomen Flipperinpelaajat ry – FLIPP.

Kisapaikka ja aika
Kisapaikka sijaitsee Lempäälässä, kauppakeskus Ideaparkissa, Ideaparkinkatu 4, 37570 Lempäälä. Kisa-alue sijaitsee kauppakeskuksen keskusaukiolla.

Ajankohta on 2.- 3.11.2019. Kisapaikka ja kisatoimisto on avoinna lauantaina klo 11.00 – 19.00 ja sunnuntaina klo 11.00 – 18.00

Kisan aikataulu
Ennakkoilmoittautuneiden on mahdollista tehdä konetestausta 2.11.2019 klo 11.15-11.45. Jokainen pelaaja saa tuona aikana kokeilla kilpailussa käytettäviä koneita max. 30 s/kone.

Karsinta-aika alkaa lauantaina 2.11.2019 klo 12.00 ja loppuu klo 19.00. 

Jokainen pelaaja voi pelata omat suorituksensa omaan vapaaseen tahtiin. 

Ensimmäinen suoritus tulee aloittaa viimeistään klo 18.00 ja viimeinen suoritus on aloitettava ennen klo 18.45.

Jatkopelit pelataan sunnuntaina 3.11.2019 klo 12.00 alkaen.
Jatkopeleihin osallistuvan pelaajan on rekisteröidyttävä kisainfoon klo 11.30 mennessä.

Palkintojenjaon arvioitu ajankohta on klo 18.00.

Lauantai 2.11.2019
11.00 Kisapaikka ja kisatoimisto aukeavat. Rekisteröinti alkaa.
11.15-11.45 Kisakoneiden testausmahdollisuus
12.00 SM-kisojen karsinta-aika alkaa
18.00 Rekisteröinti päättyy ja viimeinen mahdollisuus aloittaa karsinnat
18.45 Viimeinen mahdollisuus aloittaa karsintapeli
19.00 Karsinnat päättyvät
19.00 Särkänniemi Zones Strikes turnaukseen ilmoittautuminen päättyy
19.00 Kisapaikka ja kisatoimisto sulkeutuvat

Sunnuntai 3.11.2019
11.00 Kisapaikka ja kisatoimisto aukeavat. Rekisteröinti alkaa.
11.30 Rekisteröityminen SM-jatkopeleihin ja SZS turnaukseen päättyvät
11.45 Playoff-info ja jatkopelit kierros 1 pelaajaesittely sekä konevalinta
12.00 SM-jatkopelit kierros 1
12.30 Särkänniemi Zones Strikes kisa alkaa
13.15 SM-jatkopelit kierros 2
14.30 SM-jatkopelit kierros 3
15.45 SM-jatkopelit kierros 4
16.00 Särkänniemi Zones Strikes karsinta päättyy ja finaali alkaa
17.00 SM-finaali ja pronssiottelu
n. 18-18.30 Palkintojen jako ja kisojen päättäminen
(Kierrosten alkamisajat ovat viitteellisiä)

Osallistuminen
Kisa on avoin kaikille Suomen kansalaisille.

Ilmoittautuminen
Kisaan voi ilmoittautua ennakkoon osoitteessa www.flipp.fi. Ennakkoilmoittautuminen tapahtuu lähettämällä pelaajan tiedot lomakkeella ja maksamalla osallistumismaksun yhdistyksen tilille. Ennakkoilmoittautuminen ei ole välttämätöntä, vaan myös karsintapäivänä pääsee kisaamaan saapumalla paikalle ja maksamalla osallistumismaksun.

Ennakkoilmoittautuneet saavat tietää karsinnassa pelattavat koneet etukäteen ennen kisojen alkua. Tieto koneista lähetetään 24h sisällä, kun osallistumismaksu on kirjautunut yhdistyksen tilille.

Osallistumismaksu
Osallistumismaksu on yhdistyksen jäseniltä 15 euroa ja muilta 20 euroa. Osallistumismaksua ei palauteta, eikä osallistumisoikeutta voi siirtää toiselle pelaajalle.

Osallistumismaksuun sisältyy myös Särkänniemi Zones Strikes turnaus, joka pelataan enintään 40 pääkisasta karsiutuneen pelaajan kesken.

SM-kisojen turnausformaatti

Karsinta
Karsinnassa käytetään 18-22 koneen valikoimaa. Kukin pelaaja valitsee itse 10 konetta ja pelaa niihin jokaiseen yhden suorituksen. Jokainen pelattu tulos kirjataan tuloskirjausjärjestelmään.

Jokaisen koneen kaikista pelatuista tuloksista muodostetaan taulukko, jossa tulokset ovat paremmuusjärjestyksessä. Jokaiselle taulukon tulokselle jaetaan vertailupisteitä sen mukaan, kuinka hyvin se taulukossa sijoittuu. Jokaisen koneen paras tulos saa 100 vertailupistettä. Seuraavaksi paras saa 94 pistettä, kolmanneksi paras 90 pistettä, neljänneksi paras 87 pistettä, viidenneksi paras 85 pistettä, kuudenneksi paras 83 pistettä. Tästä lähtien seuraavaksi paras saa aina yhden pisteen vähemmän kuin edellinen. Jokaisen pelaajan kaikki vertailupisteet lasketaan yhteen, ja pelaajat järjestetään paremmuusjärjestykseen sen mukaan, montako vertailupistettä he ovat saaneet. Pelaajien sijoitus tässä taulukossa elää karsintojen edetessä, kun tuloksia kirjataan. Karsintojen lopussa eniten pisteitä saaneet pelaajat pääsevät jatkopeleihin.

Karsintojen tasapisteissä olevien pelaajien sijoitukset määräytyvät konekohtaisten sijoitusten mukaan. Se pelaaja, joka on saanut eniten 1. sijoja (100 pistettä), mikäli tässä ollaan tasoissa, niin tarkastellaan sijoja 2., 3., 4. jne. kunnes pelaajien välinen ero selviää.

Kisakoneet
Kisakoneita on 18-22 erilaista, eri aikakausilta.

Koneen rikkoutuminen karsinnan aikana
Mikäli kone vikaantuu kesken karsintojen, se pyritään korjaamaan mahdollisuuksien mukaan. Mikäli konetta ei saada kuntoon järkevässä ajassa, se poistetaan pelattavien koneiden joukosta. Mikäli kone rikkoutuu karsintojen ensimmäisen kahden tunnin aikana siten että sitä ei saada korjattua, tilalle voidaan ottaa juryn päätöksellä varakone karsintojen loppuajaksi. Jos koneeseen on pelattu noin puolet kaikista oletettavista karsintasuorituksista, kaikki pelatut suoritukset jäävät koneen osalta voimaan.

Mikäli koneeseen on pelattu tätä selkeästi vähemmän suorituksia, kaikki jo pelatut suoritukset poistetaan, ja kone poistetaan kokonaan kisasta. Tämän jälkeen pelaajat pelaavat uuden suorituksen valitsemaansa toiseen koneeseen. Ko. pelaajille ilmoitetaan asiasta ilmoittautumisen yhteydessä ilmoittamaansa puhelinnumeroon ja/tai sähköpostiosoitteeseen.

Jatkopelit
Jatkopeleissä pelataan yksinkertainen pudotuspelikaavio, jossa jatkoon menneistä pelaajista muodostetaan pelaajaparit. Pelaajaparit pelaavat keskinäisen ottelun, jossa yksi erä käsittää aina yhden pelin flipperiä “paras viidestä” -periaatteella. Ottelun voittaa pelaaja, joka ensimmäisenä on saanut kolme erävoittoa. Voittaja jatkaa seuraavalle kierrokselle. Jos peli on ratkennut ennen kakkostauluun pelaavan pelaajan kolmatta palloa, viimeinen pallo plungataan, eikä sitä saa pelata. Myös viimeisellä pallolla kakkostaulussa johdossa pelaavan on lopetettava pelaaminen, kun lopputulos on varmistettu ja selvillä. Tähän riittää ykköstauluun pelanneen rehti ilmoitus asiasta.

Kierros 1 eli 32 karsinnan parasta: Kierros alkaa yhteisellä ”draft”-tilaisuudella. Esitellään playoff-pelaajat pareittain alkaen parista karsintasijoitus 1. – karsintasijoitus 32. Esittely päättyy siihen, että karsinnoissa korkeammalle sijoittunut valitsee parin ensimmäisen koneen konelistalta ja valitsee myös ensimmäisen koneen pelaajajärjestyksen. Valittu kone poistetaan valittavien koneiden joukosta.

Tämän jälkeen sijat 2. – 31. , 3 – 30. jne. samoin kunnes sijat 16. – 17 lopettavat valintakierroksen.

Seuraava kone arvotaan vapaana olevista koneista, pelaajajärjestyksen päättää edellisen pelin hävinnyt pelaaja. Näin jatketaan kunnes toinen pelaaja on saavuttanut kolme voittoa ja etenee seuraavalle kierrokselle.

Kierros 2 eli 16 pelaajaa:  Kunkin parin karsintavaiheessa korkeammalle sijoittunut pelaaja valitsee ensimmäisen koneen. Valinnat suoritetaan karsintasijoitusten mukaisessa paremmuusjärjestyksessä, samoin kuin kierroksella 1. Seuraava kone arvotaan vapaana olevista koneista, pelaajajärjestyksen päättää edellisen pelin hävinnyt pelaaja. Näin jatketaan kunnes toinen pelaaja on saavuttanut kolme voittoa ja etenee seuraavalle kierrokselle.

Kierros 3 eli puolivälierät 8 pelaajaa: Kunkin parin karsintavaiheessa korkeammalle sijoittunut pelaaja valitsee ensimmäisen koneen. Valinnat suoritetaan karsintasijoitusten mukaisessa paremmuusjärjestyksessä, samoin kuin kierroksella 1. Seuraava kone arvotaan vapaana olevista koneista, pelaajajärjestyksen päättää edellisen pelin hävinnyt pelaaja. Näin jatketaan kunnes toinen pelaaja on saavuttanut kolme voittoa ja etenee seuraavalle kierrokselle.

Kierros 4 eli välierät 4 pelaajaa: Koneiden valinta ennen välierien alkua. Valintajärjestys määräytyy karsintasijoitusten mukaan. Karsinnoissa korkeimmalle sijoittuneen pelaajan välierä on Välierä 1.

1. Välierä 1: karsinnoissa paremmin sijoittunut pelaaja valitsee parinsa 1. pelin.
2. Välierä 2: karsinnoissa paremmin sijoittunut pelaaja valitsee parinsa 1. pelin.
3. Välierä 1: karsinnoissa huonommin sijoittunut pelaaja valitsee parinsa 2. pelin. 
4. Välierä 2: karsinnoissa huonommin sijoittunut pelaaja valitsee parinsa 2. pelin.
5. Välierä 1: karsinnoissa paremmin sijoittunut pelaaja valitsee parinsa 3. pelin.
6. Välierä 2: karsinnoissa paremmin sijoittunut pelaaja valitsee parinsa 3. pelin.
7. Välierä 1: karsinnoissa huonommin sijoittunut pelaaja valitsee parinsa 4. pelin.
8. Välierä 2: karsinnoissa huonommin sijoittunut pelaaja valitsee parinsa 4. pelin.
9. Välierä 1: karsinnoissa paremmin sijoittunut pelaaja valitsee parinsa 5. pelin.
10. Välierä 2: karsinnoissa paremmin sijoittunut pelaaja valitsee parinsa 5. pelin.

Samaa konetta kuin mikä on jo jonkun toimesta valittu, ei saa uudestaan valita. Kaikki mahdolliset 10 peliä välierissä pelataan siis eri koneilla. Koneen valitsija saa myös valita pelaajajärjestyksen.

Kierros 5 Finaali ja pronssiottelu: Koneiden draft samoin kuin välierissä: ensin valitaan kaikki viisi mahdollista finaalikonetta, karsinnoissa paremmin sijoittunut pelaaja valitsee pelit 1,3 ja 5, huonommin sijoittunut pelit 2 ja 4. Finaalin jälkeen valitaan koneet pronssiotteluun. 

Pronssiottelu pelataan muista jatkopeleistä poiketen “paras kolmesta”. Karsinnoissa korkeammalle sijoittunut pelaaja valitsee pelit 1 ja 3, huonommin sijoittunut pelin 2 jäljellä olevista koneista.

Pronssiotteluun ei voi valita samoja koneita kuin finaaliin on jo valittu.

Tuomarointi
Pelitilanteissa tapahtuvat epäselvyydet ratkaisevat kilpailun tuomarit. Kilpailuun liittyvissä laajemmissa ratkaisua vaativissa asioissa päätöksen tekee kilpailun jury. Turnauksen päätuomarina toimii Olli-Mikko Ojamies ja tuomareina Joonas Haverinen sekä Jani Saari. Juryyn kuuluu turnauksen tuomariston lisäksi Marco Suvanto.

Muut säännöt
Muutoin kisassa sovelletaan PAPA:n (The Professional & Amateur Pinball Association) ja IFPA:n (International Flipper Pinball Association) kilpailuihin liittyviä sääntöjä.

Muutokset
Järjestäjä pidättää oikeuden muutoksiin.