PAPA/IFPA-säännöt flipperikilpailuille

Tämä dokumentti on suomenkielinen tiivistelmä järjestöjen PAPA (Professional & Amateur Pinball Association) ja IFPA (International Flipper Pinball Association) yhteisestä, kilpailullista flipperinpelaamista koskevasta säännöstöstä. Ajantasainen alkuperäisdokumentti löytyy täältä ja kaikkia pelaajia kannustetaan tutustumaan siihen. Näiden sääntöjen tarkoitus on toimia lähtökohtana josta kulloisenkin kilpailun säännöt voivat joiltakin osin poiketa. Kilpailun tuomareiden sana on laki.

Mikäli tämä dokumentti ja alkuperäisdokumentti ovat ristiriidassa, noudatetaan alkuperäistä.

I – Vikatilanteet

1. Pelin luonne

Flipperissä on väistämätöntä, että odottamattomia asioita tapahtuu ja vikatilanteita esiintyy. Näitä ei voida täydellisesti hyvittää pelaajalle. IFPA/PAPA kuitenkin pyrkii siihen, että vikatilanteesta kärsinyt pelaaja saa reilun hyvityksen.

2. Vähäiset vikatilanteet (Minor Malfunctions)

”Vähäinen vikatilanne” on mikä tahansa ilman ulkoista syytä syntyvä pelin normaalista kulusta poikkeava tilanne, joka ei johda pelivuoron menetykseen, eikä anna kenellekään pelaajista merkittävää etua. Vähäinen vikatilanne katsotaan osaksi pelin luonnetta, eikä se johda toimenpiteisiin. On kilpailun tuomareiden päätäntävallassa, mikä tulkitaan merkittäväksi eduksi. Toistuvasti tapahtuva vähäinen vikatilanne voidaan tuomareiden harkinnan mukaan tulkita merkittäväksi vikatilanteeksi.

3. Merkittävät vikatilanteet (Major Malfunctions)

”Merkittävä vikatilanne” on mikä tahansa ilman ulkoista syytä syntyvä pelin normaalista kulusta poikkeava tilanne, joka johtaa pelivuoron menetykseen. Merkittävän vikatilanteen sattuessa tulee pelaajan kutsua paikalle tuomari. Tuomarin harkinnan mukaan voidaan pelaajalle myöntää ylimääräinen pelivuoro menetetyn tilalle, tai tilanne voidaan pyrkiä hyvittämään jollain muulla tavalla.

Esimerkkejä merkittävästä vikatilanteesta:

– Pelivuoro päättyy ja bonuspisteiden laskeminen alkaa vaikka pallo on vielä pelissä. Tämä voi tapahtua esimerkiksi jos kone ei tunnista pallokourussa olevien pallojen määrää oikein.

– Maila tai muu merkittävä osa peliä lakkaa toimimasta. Mikäli toimimaton maila johtaa pallon menetykseen, paikalle kutsuttu tuomari pyrkii toisintamaan vikatilanteen. Mikäli tuomari ei tässä onnistu, tilanne katsotaan vähäiseksi vikatilanteeksi.

– Tuomarin harkinnan mukaan jotkut yksittäiset mekaaniset ongelmat voidaan katsoa osaksi pelin luonnetta, esim. pallo hyppää mailan yli, onnistunut lyönti johtaa normaalista poiketen pallon menetykseen ym. Mitään vikatilannetta, joka johtaa multiball-tilassa yhden tai useamman pallon menetykseen mutta ei pelivuoron menetykseen, ei katsota merkittäväksi vikatilanteeksi.

7. Pallojumit (Stuck Balls)

Pelin aikana on mahdollista että yksi tai useampi pallo pysähtyy pelikentälle siten, että se ei vapaudu liikkeelle ilman ulkoista voimaa. Pelissä, joka automaattisesti suorittaa pallon etsintää (ball search) kun mitään osumia ei ole rekisteröity tietyn ajanjakson kuluessa, tulee pelaajan odottaa kolmen pallonetsinnän tapahtumista. Jos pallonetsintä ei vapauta palloa / palloja, tai jos peli ei suorita pallon etsintää, tulee pelaajan kutsua paikalle toimitsija. On pelaajan vastuulla olla valmiina jatkamaan peliä mikäli yksi tai useampi pallo vapautuu takaisin peliin.

Toimitsija voi yrittää vapauttaa pallon / pallot tönimällä konetta, tai avaamalla koneen ja asettamalla pallon / pallot kuten parhaaksi näkee. Mikäli toimitsijan suorittama pelin töniminen johtaa pallon menetykseen, tilanne tulkitaan vähäiseksi vikatilanteeksi. Mikäli koneen ollessa avattuna palloja poistuu pelistä niin, että pelaaja menettää pelivuoronsa, tilanne tulkitaan merkittäväksi vikatilanteeksi.

Pallojumi multiballin aikana
Mikäli yksi tai useampi pallo jää jumiin pelikentälle multiball-tilassa, tulee pelaajan välittömästi pyrkiä pysäyttämään vapaana olevat pallot mailalle ja kutsua paikalle toimitsija.

9. Pelaajan virheet (Player Errors)

Oman pelivuoron ”tilttaaminen” kuuluu normaaliin peliin eikä aiheuta toimenpiteitä. Toisen pelaajan pelivuoron tilttaavan pelaajan katsotaan saaneen pelissä nolla pistettä. Pelaajan, joka liikuttaa peliä niin, että yksi tai useampi pelin jaloista poistuu kumitassustaan, katsotaan saaneen pelissä nolla pistettä.

Pelaajan, joka tahallaan häiritsee toisen pelaajan suoritusta, katsotaan saaneen pelissä nolla pistettä. Mikäli häirintä toistuu, häirintään syyllistyvä pelaaja poistetaan kilpailusta. Mikäli häirintään syyllistyvä ja sen kohteena oleva pelaaja eivät ole samassa pelissä, häirintään syyllistyvä pelaaja poistetaan kilpailusta.

Pelaaja, joka vahingossa häiritsee toisen pelaajan suoritusta, voi saada varoituksen. Mikäli häirintä johtaa pelivuoron menetykseen, tapaus tulkitaan pelivuorossa olevan pelaajan kannalta merkittäväksi vikatilanteeksi.

Häirinnän tahallisuus ja se, tapahtuiko häirintää, ovat kilpailun toimitsijoiden harkinnan varassa.

Moninpelissä on kaikkien pelaajien yhteisellä vastuulla, että peli on käynnistetty oikealle määrälle palaajia. Mikäli pelissä ei ole oikea määrä pelaajia, peli mitätöidään ja aloitetaan alusta. Pelaajan, joka pelaa moninpelissä jonkun toisen pelaajan vuorolla, katsotaan saaneen pelissä nolla pistettä. Pelaaja, jonka vuorolla toinen pelaaja pelasi, voi valita ottaa pelivuoron haltuunsa, tai tulkita tapahtuneen merkittäväksi vikatilanteeksi. Kaikki väärällä vuorolla ansaitut pisteet lasketaan sen pelaajan hyväksi, jonka vuorolla pisteet on ansaittu.

Mikäli yksinpeleinä pelattavan karsinnan aikana pelaaja on käynnistänyt pelin useammalle kuin yhdelle pelaajalle, vain 1. pelaajan pisteet lasketaan. Pelaajan, joka pelin päätyttyä aloittaa uuden pelin ilman tuloksen kirjaamista, katsotaan saaneen pelissä nolla pistettä. Toistamiseen tähän syyllistyvä pelaaja poistetaan kilpailusta.

Pelin aikana vuorossa olevan pelaajan neuvominen on kielletty. Pelivuorojensa välissä olevaa pelaajaa saa neuvoa, mutta kukaan ei ole tähän velvoitettu. Vuoronsa aikana pelaaja voi kysyä tuomarilta toimiiko peli kuten sen pitäisi.

11. Päätökset (Rulings)

Kukaan tuomari ei voi osallistua päätöksen tekemiseen asiassa, joka vaikuttaa hänen omaan tilanteeseensa kilpailussa.

III – Käyttäytyminen

1. Henkilökohtainen käyttäytyminen (Personal Conduct)

Kaikkien pelaajien tulee käyttäytyä tavalla joka tukee turvallista ja ystävällistä tapahtumaa, pelin aikana ja muuten.

Esimerkkejä kielletystä käyttäytymisestä:

Epäasiallinen käytös toimitsijoita tai tuomareita kohtaan

– Kiroilu

– Fyysinen aggressiivisuus

– Loukkaava kielenkäyttö liittyen esim. sukupuoleen, ikään, seksuaaliseen suuntautumiseen, vammaisuuteen, ulkonäköön, kehon kokoon tai uskontoon

– Sanallinen, fyysinen, tai seksuaalinen häirintä

Näihin syyllistyvä pelaaja voi tuomarin harkinnan mukaan saada varoituksen tai nollan pisteen pelin, tai voidaan poistaa kilpailusta.

Tuomarin tekemän päätöksen kiistävä pelaaja saa varoituksen. Varoitettu pelaaja, joka edelleen kiistää päätöksen, voi tuomarin harkinnan mukaan saada nollan pisteen pelin tai voidaan poistaa kilpailusta.

Mikä tahansa henkinen, fyysinen, seksuaalinen, tai muunlainen väkivalta tai hyökkäys tai sellaisella uhkaaminen johtaa välittömään poistamiseen kilpailusta ja kilpailupaikalta.

2. Koneiden pahoinpitely (Abuse of Machines)

Koneiden lyöminen, potkiminen, nostaminen tai kallistaminen voi johtaa tuomarin harkinnan mukaan varoitukseen tai poistamiseen kilpailusta.

4. Pelin viivyttäminen (Intentional Delays)

Pelaajan on aloitettava oma vuoronsa viimeistään 60 sekuntia edellisen pelaajan vuoron päättymisen jälkeen.

6. Death Save, Bangback

Pelikentältä sivupoistosta tai mailojen välistä poistuneen pallon tuominen takaisin peliin konetta liikuttamalla on kielletty. Mikäli pallo kimpoaa takaisin peliin ilman pelaajan myötävaikutusta (ns. ”Lazarus”), voi peliä jatkaa normaalisti.