Särkänniemi Zones Strikes säännöt

Sunnuntaina pelataan turnaus nimeltä Särkänniemi Zones Strikes.

Turnauksen formaatti on Flipper Frenzy / Pinball Pinball Pinball. Turnauksessa pelataan pelaaja vs. pelaaja kolmen tunnin ajan. Neljä eniten voittoja miinus tappiot kerännyt pelaajaa pelaavat finaalin.

Osallistujat
Kisaan mahtuu mukaan 40 pelaajaa, jotka ovat karsiutuneet Flipperin SM-kisojen jatkopeleistä. Mikäli tilaa on, niin SM-kisojen jatkopelien 1. kierrokselta pudonneet voivat osallistua myös turnaukseen, jolloin he aloittavat pelaamisen siitä kohtaa kuin kisa on käynnissä.

Ilmoittautuminen
ILMOITTAUTUMINEN TAPAHTUU OLEMALLA KISAPAIKALLA KLO 11.00. OSALLISTUJAT OTETAAN KISAAN MUKAAN ILMOITTAUTUMISJÄRJESTYKSESSÄ! KISAAN MAHTUU MUKAAN 40 PELAAJAA.

Kisakoneet
Kisakoneita on käytössä 14-18 kappaletta eri aikakausilta.

Karsinta
Pelipareja on koko ajan käynnissä maksimimäärä koneiden määrän mukaan. Loput pelaajat ovat jonossa odottamassa vuoroaan. Pelaajat pelaavat pelin arvottuun koneeseen ja tuloksen selvittyä merkitsevät voittajan kirjausjärjestelmään. Jos peli on ratkennut ennen kakkostauluun pelaavan pelaajan kolmatta palloa, viimeinen pallo plungataan, eikä sitä saa pelata. Myös viimeisellä pallolla kakkostaulussa johdossa pelaavan on lopetettava pelaaminen, kun lopputulos on varmistettu ja selvillä. Tähän riittää ykköstauluun pelanneen rehti ilmoitus asiasta.

Jokaisen pelin pelaaja nro 1 siirtyy seuraavaan peliin pelaajaksi nro 2 ja jonosta tulee uusi pelaaja nro 1. Pelaaja nro 2 siirtyy jonoon. Näin jatketaan kolmen tunnin karsinnan ajan. Karsinnan suorituksista lasketaan sekä voitot että tappiot. Karsinnan järjestys määräytyy voittojen ja tappioiden suhdeluvulla (voitot miinus tappiot). Mikäli pelaajien suhdeluku on tasan, seuraavaksi määrää 1) voittojen määrä, 2) mahdolliset keskinäiset pelit, 3) tiebreak yhdellä pallolla arvotulla koneella. Kohdat 2 ja 3 ovat voimassa vain mikäli ratkaistaan finaalin pelaajia.

Mikäli pelaaja ei ole paikalla omalla pelivuorollaan, hänet todetaan noshowksi ko. pelistä ja hänelle merkitään tappio. Paikalle olevalle pelaajalle ei tule voittoa, vaan hänelle tulee jonosta uusi pari.

Koneen rikkoutuessa kesken pelin, se poistetaan käytöstä ja molemmat pelaajat siirtyvät jonoon.

Turnausjohtaja voi määrittää kisassa lyhyen tauon, jolloin kaikki pelit keskeytetään sovituksi ajaksi.

Finaali
Karsinnan lopuksi neljä eniten voittoja kerännyt pelaajaa pelaavat turnauksen finaalin  kolmella koneella pisteyttäen 4/2/1/0. Finaalin koneet arvotaan.

Finaalin pelaajajärjestys määräytyy karsinnan suorituksen perusteella siten, että sijalla 1 saa valita pelivuoronsa ensimmäisenä, sijalla 2 toisena, sijalla 3 kolmantena ja sija 4 pelaa jäljelle jääneellä vuorolla. Seuraavien koneiden pelaajavuorot määräytyvät siten, että edellisen pelin voittanut pelaa ensimmäisenä, toiseksi tullut toisena, kolmanneksi tullut kolmantena ja hävinnyt pelaa viimeisenä. Näin määräytyy myös kolmannen koneen pelaajajärjestys edellisen koneen tuloksen mukaan.

Tuomarointi
Pelitilanteissa tapahtuvat epäselvyydet ratkaisevat kilpailun tuomarit. Kilpailuun liittyvissä laajemmissa ratkaisua vaativissa asioissa päätöksen tekee kilpailun jury. Turnauksen tuomarina toimii Jani Saari ja Marco Suvanto. Jurynä toimii SM-kisan jury.

Muut säännöt
Muutoin kisassa sovelletaan PAPA:n (The Professional & Amateur Pinball Association) ja IFPA:n (International Flipper Pinball Association) kilpailuihin liittyviä sääntöjä.

Muutokset
Järjestäjä pidättää oikeuden muutoksiin.